Een pilot in de Filipijnen wordt uitgelegd: in samenwerking met de lokale bibliotheek zijn mensen geworven, na een halve dag oefenen met de software én een workshop creatief schrijven zijn er uiteindelijk 1.300 boekjes gemaakt. Naar aanleiding van dit project zijn de enthousiaste deelnemers nieuwe schrijvers gaan werven.
Door het succes van dit project zal dit ook op andere plekken uitgewerkt gaan worden.
Verdere toelichting in hun paper, ook over vergroting van bibliotheekparticipatie van ouders en kinderen > klik hier
In Taiwan is een onderzoek uitgevoerd naar de inzet van interactiviteit bij het lezen: draagt dit bij aan begrip en geletterdheid? 5- en 6-jarigen kregen een boekje gepresenteerd op een Telly Bear, een android eReader. Lezen over een hondje dat in het water springt met tegelijkertijd het geluid van een plons, bijvoorbeeld, zorgde ervoor dat het verhaal achteraf beter naverteld kon worden.
Klik hier voor nadere info.
Een frisse presentatie van de Vantaa City Library (bij Helsinki, Finland) gaat in op literatuur en interactiviteit en gaat de vooroordelen te lijf de kleven aan gaming. Zij hebben een compleet programma ontwikkeld waarin, in 3 avonden van ieder 2 uur, creatief schrijven en het maken van games met behulp van 'Visual Novels' (software) wordt geleerd. Zij hebben een artiest ingehuurd voor het maken van basis-graphics en een schrijver, Paula Havaste.
In de toekomst zullen zij dit programma dieper uit gaan werken en gebruik gaan maken van andere software 'Unity'
verdere achtergronden > hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten